Vrtenje glasbe na Salsa plesišču

DJ je kratica za po angleško “disc jockey”, izraz ki je nastal še v časih, ko se je glasba predvajala na gramofonskih ploščah oz. vinilkah. Od takrat je tehnologija močno napredovala in DJ-ji upravljamo z digitalnimi zapisi glasbe na računalnikih, osnovni koncept in namen DJ-janja pa ostaja enak – ustvarjalno predvajanje glasbe javnemu občinstvu.

Obstajajo nekako tri osnovne vrste DJ-jev: Radio DJ-ji (predvajajo glasbo na radijskih postajah ali ”streamajo” na online radio postajah), Klubski DJ-ji (ki predvajajo glasbo v klubih in večjih organiziranih javnih prireditvah), ter mobilni DJ-ji (predvajajo glasbo predvsem na manjših, večinoma privatnih zabavah, kot so poroke in rojstnodnevne zabave, pa tudi valete in maturantski plesi).

Nadalje pa se DJ-ji lahko delijo tudi glede na glasbo, ki jo večinoma vrtijo. Tako med drugim obstajajo EDM oz. ”Electronic Dance Music” DJ-ji, ki vrtijo večinoma elektronsko plesno glasbo kot so House, Trance in Techno. Poznamo tudi Rock DJ-je, ki vrtijo predvsem Rock, Metal, Punk in sorodno alternativno glasbo. Poznamo celo Narodnozabavne DJ-je, ki so specializirani za predvajanje Slovenske ali kakšne druge narodnozabavne glasbe. Nenazadnje pa poznamo tudi Latino DJ-je, ki na zabavah vrtijo predvsem različno latinsko glasbo, kot so Latino Pop, Raggaeton, Tango, Salsa, Bachata in Merengue.

Nekako podkategorija Latino DJ-ja, pa je Salsa DJ.

Kaj je Salsa DJ? Salsa DJ je posebna vrsta DJ-a, ki se je specializiral za predvajanje glasbe na latino plesnih zabavah, ki jih obiskujejo predvsem ”naučeni plesalci”, to so plesalci, ki so se (večinoma) naučili plesnih korakov in plesnega bontona na plesnih tečajih. To so plesalci, ki sledijo določenim pravilom plesa, štejejo plesne korake in plešejo figure, naučene na tečajih v plesnih šolah. Salsa DJ ne pomeni nujno da DJ vrti samo Salso, temveč tudi Bachato, Kizombo, Zouk in druge Afro-Latino glasbene zvrsti, na katere se učijo obiskovalci njegove plesne zabave plesat.

Omenili smo, da DJ pomeni ustvarjalno predvajanje glasbe javnemu občinstvu. Pod to ustvarjalnost spada predvsem ”miksanje” oz. ustvarjanje zanimivih prehodov iz ene pesmi na drugo (za razliko od predvajanja pesmi od začetka do konca ali ”back-to-back”), pri tem pa lahko uporabljamo različne tehnike kot so izenačevanje glasnosti in ritma (beatmatching) med dvema pesmima, ”skrečanje” (tehnika nastala, ko so DJ-ji s prsti manipulirali smer in hitrost predvajanja gramofonske plošče), “sekvečno miksanje” (pharsing) in tehnike “pripravi in spusti” (slip-cueing). Profesionalni DJ-ji tudi pogosto uporabljajo harmonično mešanje glasbe in sicer tako, da delajo prehode med glasbo, ki si je melodično kar najbolj blizu in je s tem prehod med dvema pesmima lahko še manj opazen in bolj ”organski”.

Čeprav je poleg samega glasbenega izbora, miksanje pesmi med predvajanjem ena glavnih veščin DJ-a, kjer DJ lahko pokaže svoje znanje in ustvarjalnost, ter tako včasih močno izstopa, pa ni vedno najbolj zaželjena. Tako na primer ko sem včasih še občasno vrtel na kakšni manjši lokalni Rock zabavi kot Rock DJ, nikoli nisem usklajeval tempo in miksal pesmi s prehodi, ker je to bilo splošno sprejeto kot nekaj kar se z ”Rock in Metal glasbo ne dela” oz. publiki skrajno ni všeč. Sprejemljivo je bilo zgolj zadnjih par sekund pesmi narediti ”fade out” prehod v novo pesem.

No… ko sem začel vrteti glasbo na Slovenski Salsa-Bachata-Kizomba plesni sceni, sem prav tako naletel na sledeče mnenje mnogih Salsa DJ-jev v tujini: ”Salsa dancers enjoy to dance the complete songs. Many Spanish people get annoyed when you cut their favorite songs short.”

Glavni argumenti proti mixanju pesmi in za predvajanje ”back-to-back” so sledeči:

  • Mnogi plesalci dobro poznajo pesmi na katere radi plešejo in včasih imajo v glavi že v naprej ”razdelano koreografijo”, torej kaj in kako bodo plesali na določeno pesem in potem ko DJ pesem predčasno prekine s prehodom na drugo, takim plesalcem včasih pokvari ”načrte”.
  • Na Salsa-Bachata-Kizomba plesni sceni je plesni bonton, da s plesalko odplešemo pesem do konca in ne nehamo plesati ”sredi komada”. Posledično pa je nekaterim plesalcem lahko zelo neprijetno, če DJ dela gladke harmonične prehode z ene pesmi na drugo v usklajenem tempu ob upoštevamju notacije melodije pesmi, ker tako miksanje obenem tudi nekoliko zabriše sled kdaj se je ena pesem začela in druga končala – posledično pa je plesalec nekoliko v dilemi kdaj se lahko plesalki zahvali za ples in povabi novo na plesišče.
  • Miksanje s prehodi iz ene pesmi na drugo pogosto pomeni da DJ odseka celoten ali vsaj del začetka (intro) in konca (outro) pesmi, kar pa ponovno mnogim plesalcem ni všeč, ker (še posebej pri Bachati) na teh delih nekateri radi začnejo ples s plesalko z vpeljevanjem tako imenovanih ”sensual plesnih elementov”, ali pa intro/outro pesmi izkoristijo, da se trenutni plesalki zahvalijo za ples in poiščejo novo plesalko, kar je za večino mnogo prijetneje kakor vabiti novo soplesalko na plesišče sredi pesmi.

Glavni argument za mixanje s prehodi na Salsa-Bachata-Kizomba plesni sceni:

  • Če ljudje vidijo da DJ ne dela prehodov med pesmimi, temveč zgolj predvaja glasbo ”back-to-back”, bodo morda mislili da je neizkušen ”playlist DJ” in ga posledično ne bodo toliko spoštovali kot DJ-a, saj lahko obiskovalci plesne zabave na takšen način predvajajo glasbo tudi sami doma.
  • Če Salsa DJ predvaja glasbo ”back-to-back” in ima obenem (kot je to pogosto na Salsa-Bachata-Kizomba plesni sceni) že v naprej določeno razmerje števila pesmi različni zvrsti (recimo 3 Salse, 2 Bachate in 2 Kizombe), je njegova ustvarjalnost v predvajanju glasbe še bolj omejena. Tedaj je njegov glasbeni izbor in občutek za želje plesalcev na plesišču edino v čemer se zares lahko razlikuje od ostalih DJ-jev.

Če sedaj na hitro pogledamo zgornje argumente, lahko hitro vidimo, da argumenti proti miksanju glasbe dajejo na prvo mesto zadovoljstvo in potrebe plesalcev, med tem ko so argumenti za miksanje bolj povezani z željo DJ-a, da pokaže publiki svoje znanje, DJ veščine in ustvarjalnost, žal včasih na račun zadovoljstva njegovega občinstva.

Kot zanimivost naj še omenim, da napisano glede miksanja prehodov pri Salsi, Bachati in (”tradicionalni”) Kizombi, pa večinoma ne velja za Urban Kizz in Tarraxinho, kjer so miksani prehodi v glasbi mnogo bolj zaželjeni in cenjeni. Mogoče zato, ker sta omenjeni zvrsti ”elektronska glasba” in jima je s tem bližje popularna elektronska glasba (EDM) kot sta House in Techno kakor pa naprimer Salsa in Bachata.

Za zaključek naj povem, da je vse v pričujočem članku napisano posplošeno, v najboljšem primeru mišljeno kot smernice ali dobra praksa in nikakor ni mišljeno kot zbirka strogih pravil.

Različni DJ-ji imajo različne stile, znanja in veščine. Včasih je nekomu lahko všeč DJ-jev glasbeni izbor, ne pa način kako ga je prenesel na plesišče, ali pa obratno, mu je všeč način kako DJ vrti, ne pa sam glasbeni izbor. Pomembno je da ima DJ vedno občutek, da vrti glasbo v zadovoljstvo drugih. Seveda pa mora DJ kdaj tudi probati kaj novega in reskirati kakšno dvignjeno obrv, saj je samo na tak način možno ljudem pričarati tisti “vau moment” na plesišču, ko plesalci doživijo nekaj novega, nepozabnega.